Ik heb een tuintje in m'n hart... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Agnes Katoen - WaarBenJij.nu Ik heb een tuintje in m'n hart... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Agnes Katoen - WaarBenJij.nu

Ik heb een tuintje in m'n hart...

Door: Agnes

Blijf op de hoogte en volg Agnes

04 November 2008 | Suriname, Paramaribo

Bovenstaande titel is van een heel bekend liedje hier in Suriname! En ik heb gehoord dat hij bij jullie ook al is uitgekomen, dus ik ben benieuwd of jullie hem binnenkort net zo hard meezingen als wij!

Het is tijd, de hoogste tijd..voor een nieuw verhaal! Vanuit het warme, zonnige, relaxte Suriname! Kunnen jullie niet allemaal hier komen wonen?
Nou goed, ik laat jullie er wel even over nadenken:P

Zoals ik in mijn vorige verhaal al zei, moest ik even rustig aandoen omdat ik me niet lekker voelde vorige week. Gelukkig was dit na een dag weer over, omdat ik inderdaad rustig aan heb gedaan! We hebben zondag lekker gezwommen en ’s avonds zijn we uit eten geweest bij ‘De Optimist’. Hier hebben we echt heerlijk gegeten, om het weekend af te sluiten.

In Suriname lopen de meiden rond met de mooiste vlechtjes in hun haar! Dat wilden wij ook wel! We hadden al aan verschillende meisjes op stage gevraagd wie hun haar zo mooi had gemaakt. Het zijn dus hun moeders die dat allemaal zo goed kunnen! En er was ook wel een moeder die bij ons vlechtjes wilde maken…Dus zo gezegd, zo gedaan! Maandag gingen we naar haar huis en de vlechtjes werden gemaakt...In het begin was mijn gedachte alleen maar ‘shit! Waar ben ik aan begonnen!’ Het deed zooooo’n pijn! Gelukkig was het resultaat er wel naar, het zag er supermooi uit, in eerste instantie dan. Want al na de tweede dag begon m’n haar zo ontzettend te pluizen, dat het er niet meer mooi uitzag. Wat moest ik nu? Het was zo zonde om het er na twee dagen weer uit te halen! Maar gelukkig..Chantal dacht er ook zo over! En zo kwam het dus, dat we op woensdagmiddag na stage, de vlechtjes er weer uit hebben gehaald. Met enige hulp van Charlotte, want het was nog een behoorlijke klus! Het was echt leuk voor een paar dagen, maar ik weet wel dat ik er niet nog een keer die pijn voor overheb!
Op stage ging het trouwens goed deze week. Maandag mochten we samen een uurtje invallen bij een vijfde klas. De leerkracht had even een vergadering. Jaja, zo makkelijk gaat dat! Maargoed, de kinderen waren bezig met een taalopdracht en hier zouden ze nog wel een tidjje zoet mee zijn. Nou, dat bleek! Want na 10 minuten waren de eerste kinderen al klaar! Tjah..en nu? Dus maar weer op zoek gegaan naar een nieuwe opdracht! Het viel ons ontzettend mee dat de kinderen zo rustig aan het werk bleven, aangezien het werk dat ze moesten maken er niet aantrekkelijk uitzag. Wat wil je ook! Boeken uit 1975…Maar ok, toch weer een leuke ervaring erbij!

Dinsdag was het natuurlijk eerst weer tijd voor stage. De Rt-lessen gaan nog steeds erg goed. De kinderen gaan steeds meer vooruit en dat is natuurlijk ons doel. Eén jongen, Dafini, gaat zowel in rekenen als in taal met sprongen vooruit. Een ander jongentje, Bao Sheng, gaat steeds meer praten, je komt er soms haast niet tussen! Erg leuk om te zien en een teken dat ze ons vertrouwen. Helaas komen we met het Chinese meisje nog niet veel verder. We blijven maar herhalen en herhalen, maar er blijft weinig hangen bij haar...Alleen de woorden en letters die ze in de klas leert kan ze onthouden. Op zich zijn we hier wel blij mee. Ze krijgt dan wat dat betreft tenminste geen achterstand bij de rest van de kinderen.
Verder zijn we vandaag eventjes bij juffrouw Mariska in de klas geweest. Zij geeft les in de hoge freubel (groep 2). Mariska geeft voornamelijk op haar eigen manier les. Dit betekent dat haar manier van lesgeven veel Nederlandse kenmerken heeft. Ze heeft een Nederlandse man en heeft ook al in Nederland lesgegeven. Zij kan dus als geen ander de verschillen tussen het onderwijs in Nederland en Suriname benoemen. Ze vindt de leerkrachten in Suriname erg autoritair. De leerlingen kunnen hun eigen mening niet uiten. Hier zijn we het volledig mee eens! Het was een leuk gesprek over de verschillen!
Dinsdagmiddag zijn we met Charlotte mee geweest naar haar stage. Zij loopt stage bij kindertehuis ‘Ramoth’ van het Leger des Heils. Op deze manier krijgen we een beeld van de kinderen die in een tehuis verblijven. De kamers van de kinderen zijn ontzettend klein! Er staan oude stapelbedden.. Verder hebben ze eigenlijk niks. De meeste van deze kinderen hebben geen ouders meer of zijn door hun in de steek gelaten. Het was super dat we een kans kregen een kijkje te nemen in dit tehuis. Thanks Charlotte!
’s Avonds vonden we het weer tijd voor een drankje bij ’t Vat! Tegenover ’t Vat is hotel ‘Royal’. En zoals de naam al doet vermoeden…is het een erg luxe hotel! Wauw, wat een pracht en praal. En een mooie tuin! Hier hebben we ons wel eventjes vermaakt, tot het tijd was om naar ons bedje te gaan.

Woensdag ook stage…vorige week hadden we al een bezoek gebracht aan de ‘lage freubel’ (groep 1). Vandaag zijn we wezen kijken bij de ‘hoge freubel’ (groep 2) Ook al weer van die lieve kindjes, die zichzelf ontzettend goed kunnen vermaken. In tegenstelling tot de klas waar Chantal was, had ik hier wel het gevoel dat de kinderen genoeg aandacht kregen. De leerkracht was veel bezig met de kinderen, maar de kinderen waren ook erg vrij in hun doen en laten. Leuk om te zien. Ook de manier van lesgeven van deze leerkracht had veel weg van de ‘Nederlandse’ manier.

Op donderdag was ons weekend al weer begonnen! We hebben deze morgen een vlindertuin bezocht, een stukje buiten Paramaribo. Het was eigenlijk geen vlindertuin, maar een vlinderkwekerij, waar vlinders gekweekt worden voor vlindertuinen in de rest van de wereld. We kregen rondleiding langs verschillende ‘vlinderkassen’. Erg mooi om de verschillende soorten vlinders te zien. En je komt altijd weer nieuwe dingen te weten. Ook mochten we nog een aantal slangen en schildpadden bekijken. Bij de slangen bleef ik liever een beetje uit de buurt, maar de schildpadden waren wel schattig…Leuk om eens gezien te hebben!
's Avonds was het dan eindelijk zover...het moment waar we al zolang op hadden gewacht...de poolparty! Gezellig bij het zwembad met een hapje en een drankje. Wat een gezelligheid! En nog een voordeel..de beheerder was er niet! Hier hebben we natuurlijk dankbaar gebruik van gemaakt! Dus Kenneth...we hopen dat je snel weer een avond gaat stappen. De foto's geven een goed beeld van hoe deze avond verliep:D
Een paar meiden gingen nog stappen in de Havannah, maar ik was natuurlijk verstandig..en spaarde mijn energie op voor morgen;)

Vrijdag was het tijd voor een sportief dagje! Met een groep van 6 personen gingen we naar ‘Berg en Dal’. Je kunt dit een soort van survivalpark noemen. We begonnen met een bergwandeling. Gelukkig was dit grotendeels in het bos, dus lekker koel! We moesten allemaal al lachen om het grappige accent van onze gids. Het leek wel een beetje Amerikaans met iets van Nederlands erdoor! Dit bleek te kloppen, want hij had een tijd in Rotterdam gewoond. Rotterdammers spreken met een best wel ‘uitgesproken’ accent (geen belediging!), dus het hele mengelmoesje klonk erg leuk!
Na de wandeling was het echt tijd voor actie! Langs ongeveer 10 verschillende kabelbanen slingerden we als apen tussen de boomtoppen door. Geweldig! Wat een mooi uitzicht en wat een hoogte! Vooral bij de laatste kabelbaan, die over de Surinamerivier liep. Echt super! Het zal er vast erg charmant uit hebben gezien met onze prachtige rose helmen op..
Als derde activiteit gingen we kajakken. Eerlijk gezegd had ik verwacht dat we dit op een wild stromende rivier gingen doen! Ik zag mezelf al omslaan met de boot! Helaas…het was gewoon op de rustige rivier. Het was wel erg leuk en een heerlijke afkoeling aan het eind van zo’n dag! De dag hebben we ook aan het water afgesloten, namelijk bij Broki en ’t Vat met een lekke drankje.

Afgelopen weekend heb ik voor het eerst in een hangmat geslapen! Met z’n vijfen (Chantal was ziek, helaas) gingen we naar ‘Overbridge’. Dit is ook strand, net als ‘White Beach’, maar een ‘echte’. Het zag er ook allemaal wat natuurlijk uit. Het uitzicht vanaf het strand was prachtig. Overal om ons heen was natuur, waar de mooiste dierengeluiden uit kwamen. Vooral ’s nachts was dit goed hoorbaar. En..een echte kampeerder maakt natuurlijk een kampvuurtje! Dus zo gezegd zo gedaan. Na wat heen en weer te hebben gezeuld met takken en andere stukken hout, lag er een mooi paasvuur! Gezellig eromheen gezeten met een hapje en een drankje. Andere mensen bleken dit ook te vinden, want we kregen gezelschap van verschillende mensen!
Voor de rest hebben we lekker geluierd, gezond, in de zee gezwommen, gescrubt met zand (he Charlotte;) en geschommeld in onze heerlijke hangmatjes. Als afsluiting nog even lekker gegeten met z’n allen: rijst met vis (een welkome afwisseling, i.p.v. rijst met KIP:p) De terugweg was trouwens ook leuk! Harde muziek, raampje open en uit de auto hangen! Dit schijnt normaal te zijn hier, dus wie ben ik om dat niet eens te gaan testen! Het was letterlijk en figuurlijk ‘even uitwaaien’.

En nu..zit ik even lekker op m’n kamertje dit verhaal te typen. Vandaag weer stage gehad. Ik ben alleen gegaan, omdat Chantal helaas nog steeds niet lekker is. Over stage zal ik volgende week weer vertellen.
Dit was het dan weer…tot de volgende keer!

Liefs, Agnes

  • 04 November 2008 - 03:00

    :

    Kuneti! :-)

    Yeah, ik heb de eer om als eerste een bericht te plaatsen. Leuk verhaal heb je weer geschreven. Verrassende belevenissen ook ;)

    Nou, Sribi Switi..

    Brasa! Chantal

  • 04 November 2008 - 09:37

    Mama:

    Lieve Agnes.

    Met die vlechtjes begin je al aardig op een Surinaamse te lijken en je bent al bijna net zo bruin. Maar het stond je wel goed, leuk om een keer uit te proberen.

    En je hebt weer heel wat beleefd...., fijn dat het op de stageschool ook goed gaat.

    Rogier komt nu ook voor een paar weken, dan kunnen jullie samen genieten van alle mooie dingen. Veel plezier!

    Liefs van papa, mama en de jongens.

  • 04 November 2008 - 11:26

    Rikus:

    Hallo,

    Jaaah, ik zat al op een nw verhaal te wachten.
    Jouw idee om allemaal daar te gaan wonen lijkt me een goed idee.
    Moet Chantal natuurlijk daar ook mee eens zijn.
    Anders zitten we net omgekeerd te skypen en chatten.
    Misschien dat je haar even kan vragen hoe zij er over denkt.
    Verder heb je het nog wel naar je zin zo de verhalen lezende.
    Geniet er nog maar lekker van.

    Groetjes


  • 05 November 2008 - 12:25

    Jappie:

    Geweldig zoals je daar geniet! En het relaxte sfeertje daar spreekt me ook erg aan! Maar het is zover weg, anders kwam ik ook een tijdje bij je op bezoek. Maar ik denk dat je toch liever hebt dat R. nu bij je is.Veel plezier verder

  • 06 November 2008 - 18:50

    Lisette:

    Hey Agnes!

    Tussen de bedrijven door heb ik steeds je berichten gelezen... en joh, ik zou bijna zelf ook die kant op komen! Wat heerlijk allemaal zeg! Weet je zeker dat je nog terug wilt komen? ;)
    De tijd vliegt voorbij zeker :D

    Veel liefs, ook aan Chantal,
    Lisette

  • 07 November 2008 - 08:52

    Ina:

    He meissie, we horen het wel als je woonruimte voor ons hebt geregeld...of een hangmatje...dan komen we, haha. Die vlechtjes lijkt me ook wel wat, leuk hoor!
    Een fijne tijd met je liefje in dit relaxte land en geniet....

    Knuffel van mij.

  • 07 November 2008 - 16:26

    Rian Katoen:

    hoi agnes

    Ik hoorde van tante harmke dat je in suriname was en een mooie site had met reisverhalen. Dus ben even gaan kijken. Je beleeft veel zo te zien. Ik wens je veel plezier, zo te lezen lukt dat wel.

    Groetjes Rian

    enne! ik blijf jouw verhalen nog wel ff lezen.

    doei doei!

  • 08 November 2008 - 18:58

    Ria:

    Dag Agnes, eindelijk ontdekt hoe dit allemaal werkt. Ik ben niet zo technisch op dit gebied. Donderdag dus eerst maar eens aan je ma gevraagt hoe dit moest. Als ik alles lees dan heb je het wel goed naar je zin. Leuk haar al die foto's en verhalen. Ik kan me voorstellen dat je daar wel zou willen blijven. Je kan er natuurlijk altijd voor kiezen om daar samen te blijven. Leuk vakantieadres voor familie en vrienden. Speel je daar ook djembe? of op andere instrumenten? Op dit moment spelen we leuke ritmes. Het is wel jammer dat we nu al een paar keer met weinig mensen waren. Verder weet ik even niet veel meer te zeggen. Het wordt ook tijd om de kleinkinders richting bed te dirigeren anders zijn ze morgen niet te genieten. Hoop dat je nog geniet van alle ervaringen, het weer, de mensen en natuurlijk je liefje. groetjes ria en ook van Willem.

  • 10 November 2008 - 03:26

    Char:

    gaan we snel weer de boesboes in?

    boesboes boesboes!

  • 11 November 2008 - 22:39

    Klaas Bolks:

    Hallo Agnes,

    Wat een leuke verhalen en wat beleef je veel. Leuk om te lezen dat het je goed gaat. Geniet ervan. Djembëen ze er ook.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

16 December 2008

De kleine regentijd is begonnen...

03 December 2008

Op een onbewoond eiland...

24 November 2008

Bonjour!

16 November 2008

Culinaire dagen en strand

04 November 2008

Ik heb een tuintje in m'n hart...
Agnes

Actief sinds 26 Aug. 2008
Verslag gelezen: 200
Totaal aantal bezoekers 16418

Voorgaande reizen:

24 September 2008 - 25 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: