Suriname, deel 3 (?) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Agnes Katoen - WaarBenJij.nu Suriname, deel 3 (?) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Agnes Katoen - WaarBenJij.nu

Suriname, deel 3 (?)

Door: Agnes

Blijf op de hoogte en volg Agnes

30 September 2008 | Suriname, Paramaribo

Weer een berichtje van mij uit Suriname!! Ik hoop dat alles goed gaat met jullie, vind het erg leuk om allemaal berichtjes te krijgen, dus lekker blijven sturen:D

Goed...Wat heb ik zoal beleefd de afgelopen dagen...
We hebben een stageplek! Woehoeeee!!!!:D:D:D Na alle (best wel) moeilijkheden bij het RKBO, is het ons eindelijk gelukt een stageplek te regelen. Nouja eindelijk...eigenlijk hebben we het best snel gedaan! Toen we gister bij het RKBO aankwamen, moesten we een tijdje wachten. En waarop??? Alleen op de mededeling van mevrouw Seymonson (soort coordinator) dat we op een school terecht kunnen! Natuurlijk was dat het wachten wel waard, maar het duurde wel lang allemaal. We komen op dezelfde school als Mireille, erg gezellig! Kunnen we met z'n 3en heen en voor ons onderzoek kunnen we ook veel uitwisselen. Wat waren we blij!:D:D
Toen weer op naar het Ministerie van Onderwijs. We hadden namelijk een planning gemaakt, dat we 5 weken op een katholieke school wilden stagelopen en 5 weken op een openbare basisschool. Aangekomen bij het Ministerie van Onderwijs begon het wachten weer. Toen we aan kwamen lopen en al die mensen zagen wachten dachten we 'shit....het is ook overal hetzelfde!' Het is ook niet zo dat je een nummertje moet trekken of een afspraak moet maken...je moet maar gewoon onthouden wie er voor je binnenkwam en daarna was jij dus aan de beurt. Gelukkig was het ook hier het wachten weer waard! Meneer Biervliet, die ons hielp, was meteen heel enthousiast over ons plan en gaat op zoek naar een stageplek voor ons. Door hem worden we deze week of begin volgende week nog teruggebeld.
Joepie joepie joepie! Zo heb je niks en zo heb je in 1 dag alles geregeld!
Na al dit hele gedoe wilden we nog maar 1 ding...ZWEMMEN! Dus aangekomen bij het complex hebben we de rest van de middag in de zon gelegen en lekker geluierd. Hmm...wat een leven;)
's Avonds hadden we een afscheidsfeestje! Van Albert. Hij zou vandaag (dinsdag) vertrekken naar Nederland. Met ongeveer 25 personen (schat ik) gingen we eten bij Dok 204. Dit is een restaurant aan de Suriname rivier. En weer zo lekker gegeten! Het restaurant heeft een Nederlandse eigenaar, waardoor de prijzen ook 'Nederlands' waren. Maargoed, voor een keer is dat niet erg, aangezien veel dingen geen drol kosten!
Tijdens het eten sloeg de vermoeidheid bij mij wel weer toe. Best irritant hoor, je bent echt kapot aan het eind van de dag! Komt door de warmte.
Het was een ontzettend gezellige avond. Heb leuke foto's gemaakt, waar vast een aantal van op de site te zien zullen zijn. Eenmaal thuis gekomen...ZZZZZZZZZZ

De dinsdag...Vandaag gingen we langs bij onze stageschool! Het schooljaar werd voor de leerkrachten geopend. Een mooie gelegenheid voor ons om de school te bekijk en kennis te maken met de leerkrachten. De ochtend begon met een korte meditatie en gebed. Dit is elke dag zo. Op zich niet zo erg hoor en het is natuurlijk ook een katholieke school.
We hebben veel informatie gekregen over de school en de manier van lesgeven en ook hebben we goede afspraken met de directrice (mevrouw Babel) kunnen maken. We hebben afgesproken dat we 5 weken lang, 3 dagen in de week komen stagelopen en vooral RT les gaan geven aan 5 kinderen. De andere 2 dagen gaan we dan bezig met ons onderzoek.
Na de kennismaking gingen we gelijk door naar het bureau voor stage in het binnenland. We willen namelijk ook een aantal dagen op een school in het binnenland gaan kijken. Nou, je raadt het nooit, maar ook dit was meteen geregeld! Eind november gaan we 4 dagen en 3 nachten naar het binnenland! Alles wordt voor ons geregeld, inclusief vervoer en overnachting bij een Nederlands echtpaar. Helemaal perfect! Onze dag was goed.

Weer terug naar het complex. Daar zagen we dat Albert er nog steeds was! Het bleek dat zijn vlucht gecancelled was wegens een technisch probleem. Nu vliegt hij dus pas morgenavond. Tjah...niks aan te doen! Ook zagen we nog iets waar we niet zo blij van werden...gisteren hadden we namelijk onze witte broeken met de handwas gedaan en op het droogrek gehangen. Toen we het er vandaag af wilden halen, bleken er allemaal roestplekken op te zitten! Van het droogrekje dus. Goed....Hoe moesten we deze vlekken eruit krijgen!? Gelukkig kwam er al snel iemand met een wondermiddel: een mengsel van citroen en zout. Even laten intrekken in de zon en daarna wassen. Het was eruit! Echt geluk mee gehad dus, maar we hebben we al even een mailtje naar de beheerder in Nederland gestuurd dat het (misschien, eventueel, eehh..) een idee is om de droogrekjes te vervangen.
Toen dit allemaal achter de rug was, ging ik even achter de laptop zitten en kreeg vreselijk nieuws. Een vriend van m'n broertjes is vandaag overleden, als gevolg van een ongeluk. Zaterdag had hij samen met een vriend een auto 'geleend' van familie. Beiden zijn 17 jaar. Vervolgens zijn ze met de auto het kanaal ingereden. De jongen is in coma geraakt en hier niet meer uitgekomen. De jongen die mee was mankeert in principe niets.
Toen ik het nieuws hoorde was ik een tijdje heel erg verdrietig. Ik merkte dat m'n broertjes veel verdriet hadden. Dit deed mij heel veel. Vooral omdat ik niet bij ze kon zijn. Ik heb wel even met ze kunnen praten via msn, dit luchtte wel op. Ook hier op het complex heb ik er goed over kunnen praten.

Nu is het hier inmiddels 10 uur. We hebben gegeten gehaald bij een snackbar, frietpunt.nl. Ook van een Nederlandse eigenaar! Erg leuk om de verhalen te horen over hoe die mensen hier allemaal terecht zijn gekomen. Je staat zo een hele tijd te praten! En natuurlijk ook lekker, zo'n ouderwets bakje patat.
Nu ga ik nog even foto's uploaden! Tot schrijft/mails/msn's! Enne...blijf ze sturen he, die berichtjes!

Veel liefs, Agnes

  • 01 Oktober 2008 - 06:08

    Yteke:

    Heey Agnes,via je moeder heb ik de site gekregen en zo kan ik af en toe even meegenieten van je stage.Het complex waar je woont is wel supergaaf zeg!!Ik vind het echt geweldig dat je deze stage zo ver van huis doet,is een hele onderneming maar ik denk dat je juist in een ander land veel ervaring op kan doen.Heel veel plezier en succes daar.Dikke knuffel Yteke

  • 01 Oktober 2008 - 14:12

    Lisette:

    Hey Agnes!

    Een mooi en interessant verhaal om te lezen. Fijn dat jullie stageplekken niet veel moeite hebben gekost! Hoorde al dat veel op z'n 'Surinaams' gaat.. Toch wel even wat anders dan de cultuur hier hè ;)

    Feest ze, succes met stage en tot je volgende berichtje!

    Liefs van Lisette

  • 01 Oktober 2008 - 14:14

    Anouk:

    Mooi heej dat je een stageplek hebt gevonden! Ik dacht dat je dat al had geregeld joh!! Stond al helemaal raar te kijken :) Maar helemaal mooi dat je t voor elkaar hebt!
    Leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt :)
    Kusssssssss

  • 01 Oktober 2008 - 15:58

    Evelyn:

    Heyhey!

    Wat goed van jullie stageplek :D Nu wordt het werken ipv lekker zonnen;) nee hoor, gekheid, echt mooi dat het allemaal geregeld is.

    En het is erg leuk om je verhalen te lezen! T is daar ook wel beter weer dan hier, het regent stort hiero! :P

    Nou, veel plezier nog daar en geniet ervan!

    Liefs

  • 02 Oktober 2008 - 19:51

    Carla Djembe:

    Hee Agnes. Kind wat een heerlijk zwembad hebben jullie daar. Kan me goed voorstellen dat je daarvan geniet. Doet me denken aan Curacaou waar ik ook constant innut water lag. Niets heerlijker dan dat. Wat goed dat je al een stageplek hebt. Ik zou zeggen ,geef em van katoen.Hardstikke leuk zo lijkt me, werken en vakantie hoeden .Geniet er lekker van,maar ruim je kamer wel een beetje op,zeg.Hier iest alles goet. Peet en Ireen zijn vandaag weer thuis van twee weekjes vakantie. Ieg bin aug ein wochenende gewesen miet eine freundin von oens. wier haaben viel spaas gehaabt.wier haaben oens ein bult gelaggen.Weiter iest es hier koetwetter. Es reegnet seehr viel oent es weeht aug noggeris. Bah.Ieg haabe heute abond wieder gemuutlig auf die djembe gerammt. Es waar wieder sjeun. Nou, meid tot het volgende berichtje. Geniet en werk ze. Liefs en knuffel, Carlala.Oh bei de wee, ieg haabe eine neue bril aaber ich seehe kein reet damiet. Ich sgreibe miet ein aug. Tssschchchuuuusssss.

  • 04 Oktober 2008 - 15:50

    Ina:

    Hoi Agnes,

    Erg leuk om je verhalen te lezen en ik begrijp dat je het naar je zin hebt...geweldig.Fijn dat je stage nu is geregeld en best wel snel. Als ik die mooie foto's van je zie heb ik echt zin om naar je toe te komen, echt gaaf hoor.Je krijgt er zo'n vakantiegevoel van Lieverd geniet er maar lekker van, je weet dat ik het jou van harte gun.
    Dikke knuffel van mij,

    Ina.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

16 December 2008

De kleine regentijd is begonnen...

03 December 2008

Op een onbewoond eiland...

24 November 2008

Bonjour!

16 November 2008

Culinaire dagen en strand

04 November 2008

Ik heb een tuintje in m'n hart...
Agnes

Actief sinds 26 Aug. 2008
Verslag gelezen: 182
Totaal aantal bezoekers 16443

Voorgaande reizen:

24 September 2008 - 25 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: