Kuneti alasma! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Agnes Katoen - WaarBenJij.nu Kuneti alasma! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Agnes Katoen - WaarBenJij.nu

Kuneti alasma!

Door: Agnes

Blijf op de hoogte en volg Agnes

04 Oktober 2008 | Suriname, Paramaribo

Fa yu tan?:D

Weer een berichtje vanaf hier! De eerste week is inmiddels al weer voorbij...Wat gaat het toch eigenlijk wel snel..maargoed, nog 12 weken te gaan! Is ook nog best een tijdje...

Vorige week was ik gestopt bij de dinsdag, dus nu ga ik lekker verder met de woensdag...maar toen hebben we eigenlijk niet zoveel gedaan! Tenminste, overdag niet...we hebben gewassen, geluierd, gezwommen, wat boodschappen gedaan, dat soort dingen. Luieren is hier heel belangrijk;) Anders is het veel te warm!

's Avonds heeft de beheerder van Stagewonen, Kenneth, ons meegenomen naar Domburg, waar het suikerfeest werd gevierd met zijn familie. Met z'n achten zaten we in een busje! Een beetje passen en meten, maar wel dikke lol. Als je gaat kijken hoe sommige wegen hier zijn aangelegd...dan snap je wel dat m'n kont pijn deed toen ik uit de auto stapte!
Kenneth heeft een Javaanse familie en daar wordt het suikerfeest dus ook gevierd. Het heet wel anders, maar de naam ben ik helaas vergeten..:(

Wat ik wel weet is dat het heel gezellig was! Wat zijn die mensen allemaal ontzettend gastvrij! Volgens mij hebben ze allemaal het idee dat we niet genoeg eten, want om de haverklap kwam er iemand naar ons toe om te vragen of we nog iets wilden eten! Als eerste gingen we naar een broer van Kenneth. We kregen Saoto soep. Dat is een hele gevulde soep, met rijst, kip en groenten. Lekker hoor! Daarna kregen we nog een heel bord vol met bami en kip. Echt, na een half bord zat ik propvol. De bami is ook best wel vettig, waardoor ik snel last krijg van m'n maag.
Na het eten liepen we nog even naar het huis ernaast. Dit huis was net nieuw gebouwd, dus het was nog helemaal niet gemeubileerd enzo. Toch gingen we naar binnen (wel de schoenen uit doen!) En ook hier stond allemaal eten! Echt ongelooflijk. Hier waren het meer kleine hapjes (zie foto), dus erg leuk en lekker om dit allemaal te proberen.
Het viel mij op dat de families heel hecht zijn en dat iedereen elkaar oom, tante, neefje, nichtje noemt.
Na nog even te hebben gekletst met de familie gingen we weer richting Stagewonen. Lekker slapen!

Toen was het donderdag...onze eerste stagedag! Wel vroeg opstaan, om half 7 ging m'n wekker! Maar we wisten natuurlijk ook niet precies hoe lang we moesten fietsen (ja, ja, we gingen op de fiets!!).
Om 7.15 vertrokken we en om 7.30 waren we op stage, viel wel mee dus.
Aangekomen, zagen we dat er al heel veel kinderen op het plein waren, terwijl de school pas om 8.00 begon. In Nederland zie je dat niet echt, dat de kinderen al een half uur van tevoren op school zijn. Om 7.55 ging de bel en gingen alle kinderen bij hun eigen klas staan, voor de vlaggenparade. Dit houdt in dat de vlag gehesen wordt, het volkslied wordt gezongen en er wordt gebeden. Alleen..de vlag ontbrak! In de vakantie had iemand met de auto de vlaggenmast omver gereden. Het was wel mooi om te zien hoe al die kinderen netjes in de rij stonden te zingen. In Nederland krijg je al gauw dat ze in de rij gaan staan te klieren.
De directrice opende het nieuwe schooljaar. Het viel me meteen op dat er heel erg gehamerd wordt op ‘slagen’, bijvoorbeeld: ‘Bid in jezelf dat je over zult gaan naar het volgende jaar’. Dit werd echt een paar keer gezegd.
Na de vlaggenparade kregen we alle drie een klas toegewezen. Chantal en ik kregen beiden een eerste klas (hetzelfde als groep 3). Eenmaal in de klas begon de leerkracht (mevrouw Seynol) meteen te hameren op de klassenregels en dingen waar de kinderen op moeten letten (netjes zitten, netjes lopen, voeten vegen, vinger opsteken blablabla). Al deze regels werden ook weer een stuk of 10 keer herhaald, dus als de kinderen het nu nog niet weten…de rest van de dag verliep een beetje rommelig, zoals dat vaak is op de eerste schooldag. Tenminste, ik hoop toch dat er maandag wat meer structuur zal zijn en dat de kinderen dan ook wat meer les krijgen. We zullen het zien! De eerste kennismaking was in ieder geval wel aardig.
Oja! Ik heb nog een leuk opzegversje! Misschien leuk om te leren als je eens niets te doen hebt…

VROEG OP EN VROEG NAAR BED
DAT GEEFT DE MEESTE PRET
EN WIE OP TIJD NAAR SCHOOL WIL GAAN
MOET HEEEEEEL VROEG NAAST ZIJN BEDJE STAAN!

’s Avonds was het weer feest! Met hetzelfde groepje als gisteren gingen we deze keer naar Leliedorp. Hier werd een soort lichtjesfeest gevierd (met andere woorden: eten en drinken). Alle straten waren versierd met lichtjes en kaarsjes. Heel erg mooi om te zien! Ook leek het wel oud en nieuw, want je zag constant vuurwerk de lucht ingaan! We gingen bij andere huizen naar binnen, waardoor je ook wel het gevoel van oud en nieuw krijgt. Ook deze keer was het erg gezellig, maar met als enige nadeel dat een jongentje het niet zo leuk vond dat twee meiden in de groep hebben die ‘Chantal’ heten. Misschien hierover later meer…
Maar ook deze avond was weer erg gezellig en op de foto’s kunnen jullie wel zien hoe leuk het er allemaal uitzag…

Toen was het vrijdag en tijd voor serieuzere zaken…we moesten namelijk nog naar de vreemdelingenpolitie om ons te melden en ons visum te laten verlengen. Om 10 uur stapten we in de taxi. Na een half uur rijden kwamen we aan en na 5 minuten stonden we ook al weer buiten. Belachelijk dat je daar eerst zover voor moet rijden. Maargoed, we zijn nu wel t/m 24 september legaal in Suriname.
Hierna hebben we ons af laten zetten in de stad. Beetje rondgelopen en leuke souvenirs gekocht! Mijn kamer is nu versierd met Surinaamse vlaggetjes en ook een Surinaamse handdoek en tas behoren nu tot mijn collectie. Ook heb ik een echte (ja ja!) Chanel-portemonnee gekocht, voor wel 5 euro! Dus voor ECHTE merkspullen moet je naar Suriname komen!
’s Avonds was het tijd voor de kaas- en chocoladefondue, waar we allemaal al zolang naar hadden uitgekeken. Lekker gegeten en de choco-fondue als toetje vond iedereen natuurlijk heerlijk! Voor herhaling vatbaar dus en met dank aan Charlotte en Mireille, die deze fondue mede mogelijk hebben gemaakt;) Bekijk trouwens ook de foto, voor enige make-up tips!
Na het eten zijn we nog even de stad in gegaan. We hebben een cocktail gedronken bij ‘Het Vat’. Lekker hoor! Ook hebben we de meest briljante openingszin ooit gehoord! Er kwam een jongen naar Chantal toe die zei ‘Hee! Jou heb ik gezien bij de visum-aanvraag in Amsterdam!’ Wat volgde was een leuk gesprek (volgens mij) dus de openingszin werkte wel. Of het nou allemaal waar was weten we niet, maar hier komen we misschien nog wel achter.
Om half 3 kwamen we thuis en ben ik gaan slapen.

Vandaag is het zaterdag. Het is hier net 5 uur geweest en ik lig in een hangmatje de rest van het verhaal te typen. Vanmorgen zijn we met een groepje meiden weer de stad in geweest. We hebben een hangmat gekocht! Die heb je vaak wel nodig als je hier op trip gaat. En natuurlijk ook lekker om in Nederland in de tuin op te hangen (dus pap, bouw maar vast een stellage!) Tenminste, als het ooit nog weer zomer wordt daar!
Verder hebben we nog even op de markt gekeken (dat is allemaal overdekt), we hebben even gewinkeld en als afsluiting hebben we geluncht bij ‘Spanhoek’. Vanavond beloofd ook leuk te worden, want Manuel, die ook bij Stagewonen woont, is vandaag 23 geworden. Er is een grote verassing voor hem geregeld, maar hierover later meer. Want tjah…anders is het geen verassing meer!!:P
Ik maak maar een einde aan dit verhaal, het is alweer behoorlijk uitgebreid geworden. Ik hoop natuurlijk weer op leuke berichtjes!:D

Veel liefs, Agnes

  • 04 Oktober 2008 - 23:12

    Nick:

    he Agnes!
    krijg helemaal de kriebels van die mooie verhalen en die mooie foto's! echt super!
    x

  • 05 Oktober 2008 - 10:06

    Papa En Mama:

    Hé lieffie.
    Alweer veel mooie belevenissen en heel veel gezelligheid begrijpen we. Nou, we gunnen het jullie van harte hoor. Succes met de stage!
    Kus van ons.

  • 05 Oktober 2008 - 11:41

    Rikus En Anita:

    Hallo,

    Wat weer een leuk verhaal.
    En wat een luxe leventje hebben jullie daar toch.
    Voor je het weet ga je terug naar dat koud kikkerlandje waar het nu regent, stormt en guur is.
    Geniet er dus van!!!

    Groetjes

  • 05 Oktober 2008 - 12:38

    Carla:

    Meid ,wat een feestjes. Ik zou er jaloers op worden.Mooi om te zien dat de mensen daar zo hecht met elkaar zijn. Wat dat betreft kunnen de nederlanders daar zeker een voorbeeld aan nemen. Was het hier maar zo. Grappig om te lezen dat de kinderen daar zo vroeg op school zijn. Toen ik nog jong was, Nog niet zo lang geleden, waren wij ook altijd heel vroeg op school om te spelen. Tja ,wij hadden geen nintendoos of computers.Wel veel gezonder voor de kinderen hoor. Zeker in sociaal opzicht.Lijkt me hardstikke leuk om daar voor de klas te staan. Zal zeker een heel verschil zijn met hier.De gehoorzaamheid van de kinderen daar is natuurlijk de ultieme droom van menig onderwijzer hier.Leuk om zo de verschillen met daar en hier mee te maken.Zo wie zo een fijne combinatie , werk en vakantie. Maar dat had ik ook al eerder gezegd. Wass hier anbelangt geet es nig iemer seer goet. Ieg moesste de hertsliege gruusse toen von die Irene.Vielleigt soll sie selbststs aug nog maal etwas schreiben auf meine lebtop.Dass wetter iest hier scheisse. Gesteren waaren wier die ganzse taag in die gaarten oent heute reegnet oent weeht es seer viel Ieg weehe fast aus meine hoosen, ha,ha.Alle die katzen bleiben lekker ins haus, oent liegen langaus auf die boden miet floerheizszung.Hier oent dar findest doe eine katze die fuur floerkleedgjen spielt.Dass waar es wieder aus Deutschchchlandddd. Neegste maal schreibe ieg wieder weiter. Geniesse miet foele teugen oent bies speeter tsssschchchuuuussssss, Carla, Ireen oent Petra.

  • 06 Oktober 2008 - 11:41

    Evelyn:

    Heyhey!

    Hier ff een berichtje vanuit het veelste natte Nederland! Het regent nog steeds megahard, dus kun je niet wat van dat mooie weer richting Klijndijk sturen?:P

    Maar het klinkt allemaal erg leuk wat je doet, lekker luieren in de hangmat en volgens mij heb je elk weekend wel een feestje of iets leuks te doen :D En je zit er nu al bijna 2 week, dat is al een halve maand :P

    Wel apart hoor, dat ze daar zo streng zijn op de scholen...elke dag al die regels opdreunen...maar wel een supermooie ervaring :D

    Veel plezier nog en blijf maar mooi foto's plaatsen, zodat we hier ook een beetje kunnen genieten van het mooie weer en de mooie verhalen ;)

    Liefs!

  • 06 Oktober 2008 - 21:31

    Machteld:

    Ik zie dat je het enorm naar je zin hebt, geniet ervan! X

  • 07 Oktober 2008 - 09:13

    Ina:

    Hoi Agnes,

    Ik vind het erg leuk om je verhalen te lezen. Volgens mij heb je daar een supertijd. Lijkt me ook wel wat in zo'n hangmat...haha

    Groetjes en liefs van mij.

  • 07 Oktober 2008 - 12:18

    Pauline:

    Hoi Agnes,

    Nou dat is echt om jaloers op te worden. Wat een leuke foto's heb je gemaakt. Ik begrijp dat het allemaal erg indrukwekkend is en dat geloof ik ook graag. Jij wilt straks echt niet meer naar dat koude kikkerlandje, ook niet met je hangmat. Ha Ha.Nou ik wens je alle goeds toe en hoop dat je een fijne stagetijd beleefd.

    Groetjes van Pauline(Die nachbar von Carla, Irene und Petra)

  • 08 Oktober 2008 - 17:30

    Judith:

    Hey Agnes,
    Jij bent echt de eerste die ik ken, die zo enorm veel op zo'n site zet! Kan het nu al niet bij houden! Maar het klinkt goed zeg. Geniet ervan! En succes met alles.
    Kom snel een keer langs als je terug bent. Toch jammer dat je de housewarming nu mist!
    Groetjes, ook van Luut.
    X Juut

  • 11 Oktober 2008 - 12:48

    Svennie:

    Heee dame!

    Ik heb is even op je site lopen rond snuffelen!
    en begin steeds jaloezer te worden;)
    Lijkt allemaal zo mooi,gezellig enz!

    Geniet ervan!

    Ennuh we mailen weer!

    Kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

16 December 2008

De kleine regentijd is begonnen...

03 December 2008

Op een onbewoond eiland...

24 November 2008

Bonjour!

16 November 2008

Culinaire dagen en strand

04 November 2008

Ik heb een tuintje in m'n hart...
Agnes

Actief sinds 26 Aug. 2008
Verslag gelezen: 196
Totaal aantal bezoekers 16448

Voorgaande reizen:

24 September 2008 - 25 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: