Bericht vanuit Suriname! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Agnes Katoen - WaarBenJij.nu Bericht vanuit Suriname! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Agnes Katoen - WaarBenJij.nu

Bericht vanuit Suriname!

Door: Agnes

Blijf op de hoogte en volg Agnes

12 Oktober 2008 | Suriname, Paramaribo

Tjah, het werd toch wel weer eens tijd om een berichtje te plaatsen! Is inmiddels al weer een dikke week geleden! Maarja, voor jullie is het vast een beetje saai om tien keer te lezen dat ik uit eten ben geweest, in de hangmat heb gelegen of heb gezwommen!

Vorige keer was ik gestopt bij de zaterdagavond. Voordat het verjaardagsfeestje voor Manuel zou beginnen! Het feestje was heel gezellig, lekker gegeten enzo, maar ik was niet zo onder de indruk van de verassing die ze voor hem hadden bedacht...: een stripster! Ze was behoorlijk 'gezet' en niet heel erg knap. Had ook niet het idee dat Manuel het erg naar z'n zin had. Maargoed! Dat hadden we weer gehad. Daarna nog met de hele groep naar 'Zsa Zsa Zu' geweest. Een soort uitgaanscentrum met een bioscoop, discotheek, restaurant enz. Dit was wel erg leuk!

Zondag hebben we niet zoveel gedaan, alleen even naar de markt geweest om wat fruit te halen. Elke zondag is er in de straat naast ons een markt waar je groente en fruit kunt kopen. Gezond en verantwoord dus! ’s Avonds nog lekker gegeten bij een Javaans restaurant: gestoofd rundvlees met rijst!

Maandag hadden we weer stage. We hebben de hele ochtend doorgebracht in het lokaal waar we kinderen bijles gaan geven. Eerst maar eens gekeken naar de materialen die aanwezig waren. Dit viel ons nog heel erg mee! We hadden er niet teveel van verwacht, omdat we van veel mensen hadden gehoord dat er weinig materiaal is. Gelukkig heeft deze school het best goed voor elkaar. Al zagen sommige dingen er wat oud en stoffig uit, we kunnen er wel wat mee.
Verder hebben we vandaag ook een rooster gemaakt voor morgen, dan gaan we ‘kennismakingsgesprekken’ voeren met de kinderen aan wie we bijles gaan geven. Wat hebben we verder nog gedaan vandaag…Oja, we zijn naar salsales geweest! Niet om mee te doen, maar om te kijken. Dit was erg leuk, dus we gaan nog wel een cursus doen! Als we terug zijn in Nederland zijn we dus volleerd salsa-danseressen.

Dinsdag dus weer stage. Om de beurt hebben we de kinderen uit de klas gehaald voor een gesprek. Erg opvallend was, dat de kinderen allemaal heel netjes en beleefd zijn opgevoed. Daar kunnen ze in Nederland een voorbeeld aan nemen! Wat dan wel weer tegenstrijdig is, is dat de mannen hier op straat constant lopen te fluiten en te roepen naar ons. Wat nou, een goede opvoeding…
Ik moet toch echt nog even het verhaal vertellen over een Chinees meisje, Cheuk Lam. Zij is pas 2 maanden geleden vanuit China naar Suriname gekomen. Ze kent dus nog geen woord Nederlands! Aan ons is de taak om haar de beginselen van de Nederlandse taal. Het is dus wel gebleken dat dit erg lastig zal worden…Toen we het meisje hadden opgehaald voor een gesprekje, wisten we geen van drieën hoe we moesten beginnen. Het meisje blijkbaar ook niet, want ze begon spontaan te huilen! O god, wat moesten we nu…toen kwam één van ons op het idee om een vriendinnetje van Cheuk Lam te halen om voor tolk te spelen. Ze werd uiteindelijk wat rustiger, maar veel is er vandaag niet uitgekomen. Het was beter om haar weer naar haar eigen klas te brengen. Morgen zullen we weer zien. We hebben nog wat materialen klaargelegd voor morgen en zijn daarna naar huis gegaan.
Verder had deze dag niet zoveel inhoud. Oja, Stijn en Charlotte kwamen op het idee om loempia’s te gaan bakken! Op zich een leuk en lekker idee, maar het duurde iets langer dan verwacht om de boel klaar te maken…waardoor we uiteindelijk om 21.30 gingen eten. Maar ach, wat maakt het uit…het was gezellig!

Woensdag weer stage gehad. Samen met Chantal heb ik vandaag drie kinderen begeleid. Ook weer het meisje van gisteren, Cheuk Lam. Toen ze ons de klas in zag komen zagen we haar gezicht al weer betrekken. Ojee…dit ging niet de goede kant op. We hadden het idee dat ze dacht dat ze straf zou krijgen ofzo, omdat ze natuurlijk niet weet wat onze bedoeling is. Uiteindelijk heeft de juf haar samen met een vriendinnetje naar ons lokaal gebracht, in de hoop haar een beetje rustiger te krijgen.
In het lokaal heeft Cheuk Lam eerst nog een tijd gehuild. We hadden een boekje meegenomen over kleuren en voorwerpen, om maar een begin te hebben. Maar hier wilde ze niet in kijken. Haar vriendinnetje probeerde haar te troosten en uit te leggen dat ze niet bang hoefde te zijn, dat we haar alleen maar wilden helpen. Na een tijdje ging Chantal met het boekje naast Cheuk Lam zitten. Het werkte! Ze ging opeens woordjes nazeggen en ze leefde helemaal op. We hebben een tijdje met haar geoefend. Ze deed goed mee en dit gaf een erg goed gevoel. Volgende week gaan we met frisse moed verder! Ook met de andere kinderen ging het trouwens goed. We hebben wel het idee dat we verder kunnen met deze kinderen.
’s Avonds hebben we (weer) lekker gegeten! We hebben hier de ouders van een huisgenote, die voor ons gingen koken! We aten gamba’s met rijstsalade. Lekker hoor! Alleen die gamba’s…die waren een beetje lastig te pellen! Dus uiteindelijk zaten we hier met een groep smerige mensen.
Later in de hangmat heb ik een nieuw drankje ontdekt, ‘Borgoe’ genaamd! Of ik het nog een keer zal nemen weet ik niet…aangezien ik de volgende ochtend een beetje hoofdpijn had. Maar gezellig was het wel!

Donderdagochtend hebben we rustig aangedaan, ’s middags gingen we met school bezig. Wat waren we blij dat we binnen zaten. We hebben toch een bui regen gehad! Vreselijk…echt zo’n tropische bui was het. Ik heb geprobeerd om er foto’s van te maken, ik hoop dat ze gelukt zijn. We hebben vandaag trouwens weer iets typisch Surinaams gegeten, namelijk pannenkoek met kaas! Al dat Surinaamse eten is wel wennen hoor! Haha:P Als afsluiting hebben we nog een drankje gedaan bij ’t Vat’. Een café waar veel Nederlanders komen.

Vrijdag was het zwemdag! Met z’n vieren zijn we naar zwembad ‘Vos’ geweest. Heerlijk! En ook goed voor de conditie want er was de mogelijkheid om baantjes te zwemmen. Hier hebben we dan ook veelvuldig gebruik van gemaakt (ahum!). ’s Avonds lekker gegeten en een drankje gehad bij ’t Vat’, voor de verandering.

Toen was het zaterdag, de dag waar ik al de hele week naar uitkeek. We gingen naar de Hamman! Dit is een Turks badhuis. We waren een beetje vroeg, dus we konden eerst even lekker gaan zwemmen. Oja, we moesten rondlopen op ‘Crocs’, van die lelijke, oncharmante schoenen met gaten erin. Op de foto kun je wel zien dat het hartstikke mooi stond. Even terug naar mijn verhaal...na het zwemmen gingen we in het Turks stoombad, lekker zweten. Alsof we dat hier nog niet genoeg doen! Maargoed, lekker was het wel. Daarna even weer lekker zitten met een drankje en een tijdschriftje erbij. Toen werden we opgehaald en werden we van top tot teen gescrubt en gemasseerd! Wat was dit heerlijk…je hebt echt het gevoel dat je helemaal schoon en verzorgd bent, met een lekkere zachte huid! Ik was bang dat het masseren pijnlijk zou zijn, hier was ik namelijk van tevoren voor gewaarschuwd. Gelukkig viel het heel erg mee, alleen bij het tenen kraken kon ik nauwelijks een schreeuw onderdrukken. Maarja, zal af en toe wel goed zijn, ik voel me nog steeds als herboren! Misschien een idee voor 1 keer in de week?
s’ Avonds weer lekker Surinaams gegeten, namelijk wentelteefjes! We zijn ook nog even uitgeweest, naar de ‘Zsa Zsa Zu’, maar dit keer was het niet echt veel aan. De zogenaamde ‘negermuziek’ (bron: Lenneke:P) gaat op een gegeven moment een beetje vervelen!
Vandaag is het zondag. We hebben net gegeten en zitten nu nog even met een groepje meiden achter de laptop. Heb vandaag even gewerkt voor school, het was lekker rustig hier. Ook zijn we nog even naar de markt geweest, weer lekker fruit gekocht. Vanmiddag hebben we een broodje gegeten bij ‘Spanhoek’ in het centrum. Ook dachten we nog even sportief naar de supermarkt te fietsen, maar die was helaas gesloten. Konden we weer sportief het hele eind terugfietsen!

Mijn verhaal is nu wel weer lang genoeg..het moet natuurlijk wel leuk blijven om te lezen! Hopelijk levert het weer een aantal leuke berichtjes op. Ik zie ze vol verwachting tegemoet:D:D

Liefs, Agnes







  • 13 Oktober 2008 - 06:48

    Mama:

    Lieve Agnes
    Ik had al een tijdje uitgezien naar je nieuwe verhaal. Ik vind het zo fijn dat je zoveel fantastische dingen beleefd, geniet ervan! Soms zou ik snel even naar je toe willen gaan.
    Kus, mama.

  • 13 Oktober 2008 - 15:00

    Anouk:

    Ik kom stiekem met Rogier mee in z'n koffer ;)
    Je bent toch wel van plan om terug te komen naar Nederland he???????
    Haha je beleeft er zoveel! Lijkt wel alsof Nederland er helemaal niet leuk voor is, als ik bekijk wat jij daar allemaal doet en ik hier... Dan heb ik geloof ik in een halfjaar tijd alles gedaan wat jij daar in een week uitvreet! :D haha overdrijven is natuurlijk ook een vak, maaaaaar dat geeft niet!
    Spreek je!!
    Kuskus

  • 13 Oktober 2008 - 18:57

    Jappie:

    Ik zie het:je hebt het prima naar je zin. Maar als ik over al dat eten lees, dan vrees ik dat je terugkomt als een Surinaamse moeke!
    Als je terug komt, maak je voor ons ook maar eens een echte Surinaamse dis.

  • 13 Oktober 2008 - 18:59

    Jappie:

    Ik zie het:je hebt het prima naar je zin. Maar als ik over al dat eten lees, dan vrees ik dat je terugkomt als een Surinaamse moeke!
    Als je terug komt, maak je voor ons ook maar eens een echte Surinaamse dis.

  • 13 Oktober 2008 - 20:28

    Papa:

    lieve Agnes
    Je weet dat ik niet graag achter de computer zit,maar ik vind het wel heel mooi om op deze manier je belevenissen te kunnen lezen.
    Ik denk elke dag aan jouw.
    Veel liefs papa.
    hele dikke kus doegie.


  • 14 Oktober 2008 - 08:14

    Ina:

    Hoi Agnes,

    Wat weer een leuk verhaal, je hebt het prima naar je zin he! Je blijft drie maanden..... of toch iets langer, haha. Ik zie je al voor me in Surinaamse kleding met hier en daar een paar kilootjes erbij. Al dat heerlijke eten...jam jam en niet te vergeten al die gezellige feestjes met heerlijke drankjes. Gelukkig zwem je regelmatig dus dat van die extra kilootjes zal heus wel meevallen.

    Ik vind het erg leuk om te lezen hoe het op stage gaat. Geeft een goed gevoel he als je het vertrouwen weet te winnen van een bang kind.
    Het respect wat de Surinaamse kinderen tonen is inderdaad een groot verschil bij dat van de Nederlandse kinderen. Kunnen ze hier een voorbeeld aan nemen.

    Lieve Agnes voor nu.....heel veel, groetjes, plezier, liefs en ik kijk nu al uit naar je volgende belevenissen.




  • 14 Oktober 2008 - 17:16

    Rikus En Anita:

    Hallo Agnes,
    Leuk verhaal. Zo te lezen begin je het al naar je zin te krijgen.
    En om deze kinderen te kunnen helpen is natuurlijk leuk en een hele ervaring. Daar doe je het toch voor.

    Groetjes

  • 17 Oktober 2008 - 18:49

    Jos:

    Hey Aggie, leuk dat ik je even op de msn had. Helaas had ik m'n pa aan de telefoon met computer problemen dus ik kon niet gezellig met je beppen. Ik mis het gezellige thee leuten nu al. ha..ha..

    Als ik je verhalen zo lees heb je het reuze naar je zin. Ik ben echt jaloers op je hoor, al was het alleen maar om het mooie weer. ;-)

    Hoe groot zijn die koffers van Rogier, misschien passen Anouk en ik er samen in :P ach, enuhh,... mocht R even niet kunnen, dan uhh..kuch... kuch.. offer ik mij wel op :-)

    Pas goed op jezelf, geniet ervan, en ik zie je gauw weer een keer aan de thee..ha..ha..

    Groetjes, Jos

  • 17 Oktober 2008 - 22:03

    Svenja:

    meisje,

    Ik mis je!!!

  • 18 Oktober 2008 - 21:12

    Sijbrand:

    heyhey agnes,
    dan eindelijk een berichtje van mij. Ik vond het leuk om even van je te horen op msn. Boeiende verhalen kan ik lezen op deze site. Ik zal hem goed opschrijven en regelmatig eens kijken wat je achter laat. Ben wel benieuwd hoe het daar gaat. Nog heel veel plezier en succes als je naar die andere school in het binnenland gaat.
    Groetjes uit het koude kikkerland en van mij, sijbrand.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

16 December 2008

De kleine regentijd is begonnen...

03 December 2008

Op een onbewoond eiland...

24 November 2008

Bonjour!

16 November 2008

Culinaire dagen en strand

04 November 2008

Ik heb een tuintje in m'n hart...
Agnes

Actief sinds 26 Aug. 2008
Verslag gelezen: 177
Totaal aantal bezoekers 16447

Voorgaande reizen:

24 September 2008 - 25 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: